Euroopa soojuspumpade turu olukord aastal 2024 on muutuste keerises, kus on nii positiivseid arenguid kui ka väljakutseid. Toome välja “European Heat Pump Market and Statistics Report 2024” ülevaatest põhipunktid, mis kirjeldavad olukorda Euroopa soojuspumpade turul, põhinedes viimastele statistilistele andmetele ja trendidele.
1. Soojuspumpade levik
Euroopas müüdi 2023. aastal kokku 3,02 miljonit soojuspumpa, mis tõi seadmete koguarvu 24 miljonini. Märkimisväärse kasvu saavutasid nii mõnedki riigid, näiteks Saksamaal kasvas müük 58,5% ja Belgias 72,2%. Peamised turud on Prantsusmaa ja Saksamaa, kus müüdi kokku 720 076 ja 437 093 ühikut. Norra ja Soome juhivad aga elaniku kohta müüdud soojuspumpade arvu osas.
2. Turgude segmenteerimine
Euroopa soojuspumpade turg jaguneb elamu- ja mitteelamusektorisse ning uuteks ja renoveeritavateks hooneteks. Uue elamuehituse sektor on jõudnud kõrgele tasemele Põhjamaades, kus soojuspumbad on muutunud esmaseks küttevalikuks tänu nende energiatõhususele ja keskkonnasõbralikkusele. Samal ajal muutub renoveerimissektor üha olulisemaks, kuna ligikaudu 80% kõikidest hoonetest kuuluvad selle kategooria alla. Renoveeritavate hoonete puhul mängivad soojuspumbad võtmerolli, asendades vanu, ebaefektiivseid kütteallikaid ja aidates kaasa hoonete energiatõhususe parandamisele.
3. Tootmine ja tööhõive
Euroopa on jätkuvalt juhtiv soojuspumpade tootja, kus 60% müüdavatest seadmetest on toodetud Euroopas. Tootmissektor on suurendanud investeeringuid ja loonud 2023. aastal 170 000 töökohta. Tulevikus oodatakse edasist kasvu, kuna tööstussektori jaoks toodetakse üha suuremaid soojuspumpasid, mis võivad pakkuda lahendusi tööstuslikele ja linnaenergia süsteemidele.
4. Keskkonnaalased eelised
Aastal 2023 aitasid soojuspumbad vältida umbes 7,28 miljonit tonni CO2 heitmeid, mis on võrdne 7,5 miljoni auto eemaldamisega teedelt. Soojuspumpade kasutamine on samuti säästnud 292 TWh energiat, mis on oluline samm Euroopa kliima- ja energiasäästu eesmärkide saavutamisel.
Euroopa soojuspumpade tööstus on puhta tehnoloogia üks liidreid, mis on üha suurem konkurent näiteks gaasikateldele. Märgata on jätkuvat kasvupotentsiaali, mis eeldab aga investeerinuid ja edendava tehnoloogia kasutuselevõttu laiemalt.